Preview

The vector of youth medical science

Advanced search

УТОМЛЕНИЕ И ПЕРЕУТОМЛЕНИЕ У СТУДЕНТОВ - МЕДИКОВ КАК ПОСЛЕДСТВИЯ УМСТВЕННОГО ТРУДА

Abstract

Цель. Выявить распространенность астенического состояния у студентов медицинского вуза, связанного с процессом обучения и сопровождающегоюся высокой утомляемостью, изменением настроения, повышенной раздражительностью, нарушением сна, головокружением и проблемами с пищеварением. 
Материалы и методы. Шкала астенического состояния (ШАС), тестирование, анализ данных.
Результаты. Было выявлено, что у большей части студентов отсутствует астения. Чаще участники отмечали у себя наличие головных болей, общую слабость, нарушение памяти, что стойко снижает эффективность учебной деятельности. Даны рекомендации по профилактике утомления в процессе обучения. 
Заключение. Большая часть учащихся адаптировалась к учебному процессу, о чем свидетельствует весомый процент студентов с отсутствием астенического состояния.

About the Authors

Наталья Нараева
Воронежский государственный медицинский университет им. Н.Н. Бурденко
Russian Federation


Ангелина Мухамеджанова
Воронежский государственный медицинский университет им. Н.Н. Бурденко
Russian Federation


Александр Асеев
Воронежский государственный медицинский университет им. Н.Н. Бурденко
Russian Federation


Артем Хоченков
Воронежский государственный медицинский университет им. Н.Н. Бурденко
Russian Federation


References

1. Sbitneva O. A. Work experience in the educational process of students / O. A. Sbitneva. // International Journal of Humanities and Natural Sciences – 2018. – 3. – pp. 91-93.

2. Sandomirsky.E. Protection from stress. - St. Petersburg: St. Petersburg, 2009.

3. Amaducci, K.D.M., Mota, D. D., and Pimenta, K. A. (2010). The problem of overwork of senior nursing students Review of Events in Europe, 44(4), 1052-1058. https://doi.org/10.1590/s0080-62342010000400028 .

4. Rieger K. L., Chernomas. M., Macmillan D. E., Morin F. L., Demchuk L. (2016). The effectiveness and possibilities of applying art-based pedagogy among nursing students: a systematic review of mixed methods Database of Systematic reviews and reports on JBI events, 14 (11), 139-239.

5. https://doi.org/10.11124/JBISRIR-2016-003188 5.Sitneva.A. Creating a textbook based on the body of students // Universum : psychology and education: an electronic resource. scientific. journal 2017. No. 1 (43). URL: https://7universum.com/ru/psy/archive/item/5432 (date of application: 09/16/2024).

6. Asavkina.S., Krapivin O.V. ANALYSIS OF THE problems OF PHYSIOLOGICAL AROUSAL AND METHODS OF RESTORING STUDENTS' PERFORMANCE / / Bulletin of Science No.10 (67) volume 3. pp. 441 - 450. 2023. ISSN 2712-8849 / / Electronic resource: https://www.вестник-науки .RF/article/10298 (date of issue: 09/16/2024)).

7. A. Rybakova. E. The causes of the occurrence and prevention of fatigue and overwork among students: proceedings of the conference. / A. E. Rybakova, Yu. V. Andryushchenko // Pedagogy, psychology, society: from theory to practice : materials for the III All-Russian Scientific.- practical conference (Cheboksary, December 20, 2023) / editorial board: J. V. Murzina [et al.]- Cheboksary: Publishing house "Wednesday", 2023. – pp. 298-299. – ISBN 978-5-907688-97-1.

8. Pavlov S.E., Pavlova T.N., Pavlov A.S. System theory of ordering. "Extreme human activity"

9. Sokolova T.M. THE INFLUENCE OF EDUCATIONAL ACTIVITY ON THE COMPOSITION OF THE HEALTH OF STUDENTS OF SECONDARY VOCATIONAL AND HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS / TM. Sokolova, T.N. Rusyanova // International Scientific Research Journal.- 2022. - №1 (115) . - Address: https://research-journal.org/archive/1-115-2022-january/vliyanie-uchebnoj-deyatelnosti-na-sostoyanie-zdorovya-studentov-srednix-professionalnyx-i-vysshix-uchebnyx-zavedenij (date of application: 09/16/2024). - doi: 10.23670/IRJ.2022.115.1.093.

10. Valkevich M., Zdun-Ryzhevskaya A., Budzinsky V., Tartas M. and Blazh M. (2023). Fatigue and psychological characteristics of medical students International Journal of Occupational Medicine and Environmental Hygiene, 36(4), 517-525. https://doi.org/10.13075/ijomeh.1896.02116 .


Review

For citations:


 ,  ,  ,   . The vector of youth medical science. 2024;(3):39-43. (In Russ.)

Views: 79


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.