СТУДЕНЧЕСКИЕ НАУЧНЫЕ КРУЖКИ ЕСТЕСТВЕННОНАУЧНЫХ ШКОЛ КГМУ
Abstract
Цель: систематизация исторических сведений об естественнонаучных школах Курского государственного медицинского университета.
Материалы и методы. В работе использовались библиографический, сравнительно-исторический и аналитические методы. В качестве источников информации использовались труды, хранящиеся в библиотеке Курского государственного медицинского университета, приказы по КГМИ с 1935 г по 1950 г, а также личные дела сотрудников, находящиеся в Государственном архиве Курской области. Проанализированы публикации, находящиеся в открытом доступе, в которых отражены результаты научных исследований, полученные курскими учеными.
Результаты. В статье в форме коротких справок приведены «научные генеалогические древа» для каждого современной научной школы на естественнонаучных кафедрах Курского государственного медицинского университета. Эти сведения позволят студентам познакомиться с историей научных школ, в которых они начали специализироваться.Статья призвана обратить внимание на подготовку студентов к научной работе начиная со студенческих кружков на кафедрах, поскольку обучающиеся вуза всегда являются источником для обновления его научного потенциала, а эффективная организация НИРС является источником интеллектуального капитала вуза.
Заключение.Все годы истории КГМИ/КГМУ студенческие научные кружки являются основным способом управления НИРС и средством эффективной активизации интеллектуального потенциала студентов-медиков, поэтому их деятельность необходимо развивать и разрабатывать. Именно интеллектуальный капитал в лице обучающихся КГМИ/КГМУ является источником для обновления научного потенциала вуза.
Ключевые слова. Курск, Курский государственный медицинский университет, направления научных исследований, научные школы.
Objective: The purpose of this article was to systematize historical information about the natural science schools of the Kursk State Medical University.
Materials and methods. The work used bibliographic, comparative historical and analytical methods. The works stored in the library of the Kursk State Medical University, orders for the KSMU from 1935 to 1950, as well as personal files of employees located in the State Archive of the Kursk region were used as sources of information. The publications in the public domain, which reflect the results of scientific research obtained by Kursk scientists, are analyzed.
Results. In the article, in the form of short references, "scientific family trees" are given for each modern scientific school at the natural science departments of the Kursk State Medical University. This information will allow students to get acquainted with the history of the scientific schools in which they began to specialize. The article is intended to draw attention to the preparation of students for scientific work, starting with student circles at departments, since university students are always a source for updating its scientific potential, and the effective organization of research and development is a source of intellectual capital of the university.
Conclusion. All the years of KGMI's history/KSMU student scientific circles are the main way of managing research and development and a means of effectively activating the intellectual potential of medical students, therefore their activities need to be developed and developed. It is the intellectual capital represented by the students of KSMU/KSMU is a source for updating the scientific potential of the university.
Keywords. Kursk, Kursk State Medical University, directions of scientific research, scientific schools.
About the Authors
Аполлинария ЛапшинаRussian Federation
Павел Ткаченко
Russian Federation
Нина Никишина
References
1. Ivanov, A.V. In memory of Irina Dmitrievna Richter (1895-1972). To the 125th anniversary of his birth / A.V. Ivanov, N. A. Nikishina, T. G. Korotko // Historical and biological research. - 2020. – Vol. 12, No. 2. – pp. 126-138.
2. Studies of the effects of ionizing radiation on protein synthesis in living organisms: to the 90th anniversary of the Honored Scientist of the Russian Federation L.G. Prokopenko / S. A. Dolgareva, I. L. Brovkina, N. A. Nikishina, V. I. Puchkov // Bulletin of Biomedicine and sociology. - 2022. – Vol. 7, No. 3. – pp. 54-59. – DOI 10.26787/nydha-2618-8783-2022-7-3-54-59.
3. The history of the formation of natural science research directions in Kursk / N. A. Nikishina, P. V. Tkachenko, A.V. Ivanov [et al.] // History and pedagogy of natural science. - 2022. – No. 4. – pp. 25-31. – DOI 10.24412/2226-2296-2022-4-25-31.
4. The history of the formation of scientific schools of the Kursk State Medical Institute: 1935-1940 / A.V. Ivanov, P. V. Tkachenko, S. A. Dolgareva [et al.] // History of Science and technology. - 2022. – No. 9. – pp. 22-31. – DOI 10.25791/intstg.9.2022.1376.
5. Lyudmila Antoninovna Shangina - scientist and teacher / N. A. Nikishina, M. S. Dorokhova-Shangina, V. V. Kharchenko [et al.] // Problems of social hygiene, healthcare and the history of medicine. – 2023. – Vol. 31, No. 6. – pp. 1472-1476. – DOI 10.32687/0869-866X-2023-31-6-1472-1476. – EDN PCQKOI.
6. Medvedeva, O. A. From the history of the formation and development of the Kursk Scientific School of Microbiology / O. A. Medvedeva, N. A. Nikishina, V. I. Puchkov // History of science and technology. – 2023. – No. 7. – pp. 21-27. – DOI 10.25791/intstg.7.2023.1431.
7. Neuromorphological studies at the Department of Histology and Embryology of the Kursk State Medical Institute in the twentieth century / A.V. Ivanov, N. A. Nikishina, M. A. Zatolokina, V. I. Puchkov // Journal of Anatomy and Histopathology. - 2022. – Vol. 11, No. 1. – pp. 84-93. – DOI 10.18499/2225-7357-2022-11-1-84-93.
8. Tkachenko, P. V. The life and scientific activity of the outstanding Russian scientist-physiologist and teacher N. K. Vereshchagin (1893-1962) / P. V. Tkachenko, N. A. Nikishina, V. I. Puchkov // Questions of the history of natural science and technology. - 2023. – Vol. 44, No. 1. – pp. 109-127. – DOI 10.31857/S020596060024504-6.
9. Tkachenko, P. V. In memory of Peter Afanasyevich Nekrasov, scientist and teacher / P. V. Tkachenko, N. A. Nikishina, V. I. Puchkov // Historical and biological research. - 2022. – Vol. 14, No. 3. – pp. 7-26. – DOI 10.24412/2076-8176-2022-3-7-26.
Review
For citations:
, , . The vector of youth medical science. 2024;1(1):24-28. (In Russ.)